اگر کودک شروع به چهار دست و پا خزیدن نکرد چه می توان کرد

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد
0 محصول در سبد خرید شما موجود است. یک محصول در سبد خرید شما وجود دارد.
کتاب اصول پدری و مادری در تربیت فرزندان
این کتاب پش نیاز و مقدمه ای جهت آغاز یک تربیت اصولی و درست می باشد و همچنین پیش نیازی برای تمام سنین است. بنابراین مطالعه این کتاب مسیری برای ورود به دنیای پدری و مادری و چگونه تربیت نکردن می باشد که متاسفانه در تربیت سنتی این نوع نگرشها، نگرشی آسیب زا بوده واثرات و تخریبهای آن تا بزرگسالی
دریافت کننده :
* فیلدهای مورد نیاز
یا لغو
این کتاب پش نیاز و مقدمه ای جهت آغاز یک تربیت اصولی و درست می باشد و همچنین پیش نیازی برای تمام سنین است. بنابراین مطالعه این کتاب مسیری برای ورود به دنیای پدری و مادری و چگونه تربیت نکردن می باشد که متاسفانه در تربیت سنتی این نوع نگرشها، نگرشی آسیب زا بوده واثرات و تخریبهای آن تا بزرگسالی
محصول جدید
این محصول در انبار موجود نیست
تاریخ در دسترس بودن:
فصل1 پیش گفتار
کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی_________________________ 33
تولید مثل و بزرگ کردن کودکان____________________________ 33
غریزه Instinct)، کشش Draw)___________________________ 36
کودک زود یا شاید بتوان گفت نارس به این دنیا میآید_____________ 36
مردسالاری، پدرسالاری، مادرسالاری، زن سالاری__________________ 38
خانواده هستهای Nuclear Family)________________________ 39
بسیاری از ما کالا و متاع ازدواج نیستیم_______________________ 41
به چه دلایلی برخی از انسانها کالا و متاع ازدواج نیستند؟_____________ 41
بسیاری از ما، از عشق، دوستی و محبت وحشت داریم_______________ 41
به خاطر شرایطی که در زندگی دیگران یا خانواده خود مشاهده کردهایم____ 41
ممکن است که ما از آن، کسانی باشیم که هنوز به ثبات و قرار نرسیدهایم___ 42
تعهد، مسئولیت و وظیفه را در زندگی زناشویی قبول نداریم___________ 42
به چه دلایلی برخی از انسانها کالای پدری و مادری نیستند؟____________ 42
این افراد معمولاً تجربیات بسیار بدی در کودکی داشتهاند_____________ 42
کسانی که به واسطه خواهران و برادران خودشان بزرگ شدهاند_________ 43
بسیاری اگر در دوران کودکی با مرگ عزیزانشان روبهرو شده باشند،
ممکن است که تمایلی به داشتن فرزند نداشته باشند_______________ 43
افراد دیگری به خاطر باورهایشان مایل نیستند که فرزندی داشته باشند____ 43
برخی از مردم به دلیل نگاه فلسفی که جهان را پوچ و بیهوده میدانند،
معتقدند که چرا انسان باید در چنین دنیایی موجود تازهای بیاورد________ 44
واژگونه و دگرگونه دانستن Reaction Formation)_______________ 44
مورد دوم-داشتن روابط خوب با همسر و خویشاوندان_______________ 45
مورد سوم-توافق برای داشتن کودک و زمان آن___________________ 45
مورد چهارم-وضعیت اقتصادی_____________________________ 46
مورد پنجم-آگاهی و مهربانی______________________________ 46
اساس کار تربیت دو چیز است: یکی آگاهی و دانایی و دیگری مهربانی______ 46
مورد ششم-داشتن وقت، حوصله و انرژی_______________________ 46
مورد هفتم-وقت_____________________________________ 47
مورد هشتم-برخورداری از حمایت و محبت دیگران________________ 47
مورد نهم-با تولد فرزند، زندگی معنا و مفهوم دیگری دارد_____________ 47
مورد دهم-من و شما به نوعی در خلق یک موجود شرکت داریم_________ 48
مورد یازدهم-تعهد، مسئولیت و وظیفه________________________ 48
تعهد Commitment)________________________________ 48
مسئولیت Responsibility)_____________________________ 49
وظیفه Contract or duty)_____________________________ 49
تعهد، مسئولیت و وظیفه هزینه دارد_________________________ 50
پدر و مادر کسی است که پیامد Consequence)
رفتار خودش را قبول داشته باشد___________________________ 50
پدر و مادری یک فرآیند دائمی و همیشگی است، نه موقتی___________ 50
مورد دوازدهم-وجود فردی که در بزرگ کردن فرزندتان به شما کمک کند__ 52
چنین فردی که کمک کننده هست باید شرایطی داشته باشد__________ 52
فرد کمک کننده باید آگاه، دوم مهربان و سوم با شما همدل و همزبان باشد__ 52
بیادعا بودن و بیانتظار بودن چنین کمکی، اهمیت بسیار دارد_________ 53
ازدواج یک باید نیست و داشتن فرزند هم یک باید نیست___________ 54
داشتن کودک دارو و درمان نیست، کودک دوای هیچ دردی نیست_____ 54
افـراد وقتی که بـه بیماری میرسند یـا مشکلاتی پیدا میکنند، بـه آنها توصیه
میشود که ازدواج کنند و صاحب فرزندی شوند__________________ 55
به این دلیل فرزند میآوریم که مجبور شویم در رابطهای بمانیم_________ 55
من و شما به عنوان پدر و مادر ممکن است فـرزندی را نخواهیم امـا پدر و مادر
و عزیزان، ما را تحت فشار میگذارند_________________________ 56
بهترین سن برای بچهدار شدن زن و مرد________________________ 56
بهترین سن برای بچهدار شدن زن 20 سال تا 40 سال است__________ 56
بهترین سن برای بچهدار شدن مرد تا 50 سال است_______________ 56
زن و شوهر بعد از یک سال که از ازدواجشان گذشت، مـوضوع داشـتن فـرزند
را مطرح کنند______________________________________ 57
اینکه به محض ازدواج، صاحب فرزندی شوید، اشتباه بزرگی است________ 57
تعداد فرزندان و فاصله سنی بین آنها__________________________ 57
پیشنهادی که در دنیای امروز میشود، داشتن دو یا سه فرزند است_______ 57
بهترین فاصله سنی بین 2 تا 3 فرزند بین 20 تا 30 ماه است__________ 58
فلسفه و هدفهای پرورش، تعلیم و تربیت فصل5
کودکان و نوجوانان
علم Knowledge)___________________________________ 104
علم Science)_____________________________________ 104
کودکان به جای حرف من و شما به رفتار من و شما بیشتر توجه میکنند___ 106
فلسفه___________________________________________ 107
در حقیقت فلسفه میتواند علم هر علمی باشد___________________ 108
فلسفهی پرورش، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان______________ 108
جهت و هدف و معانی، تعیینکنندهی اصلی انتخاب من و شما در زندگی___ 109
در نظامی که امروز میشناسیم، آینده کودک امروز است_____________ 110
کودک شاد امروز، انسان خوشحال فرداست_____________________ 111
در دوران قرون وسطی کودکان ارزش و اهمیتی نداشتند_____________ 112
امروزه کودک به صورت اسباببازی، به صورت کارگر و به عنوان سرمایه گذاری
در زندگی به حساب نمیآید______________________________ 113
دگرگونیهای اساسی در نگاهِ به کودک پیدا شده است______________ 114
واقعیت مسـئله این است که حس کـودک، احسـاس کـودک و حالات درونی
کودک به همان اندازه گفتار و رفتار کودک اهمیت دارد______________ 114
در دنیای امـروز، کـودکان مـورد تـوجه و عنایت هستند، اما نه به هزینهی
پدر و مادر________________________________________ 115
قـرار نیست مـا فـرزندان شـادی داشته باشیم در حالی کـه خـودمان غمگین
هستیم___________________________________________ 115
امروزه کودکان در دنیا نقش فعالی در زندگی دارند________________ 116
بسـیاری از مـا تصور میکنیم کـه زندگی کـودکان یـک جاده و یک راه است،
بنابراین آنها باید مسیری را طی کنند________________________ 117
برخی از کودکان راه میروند، برخی میدوند و برخی میپرند___________ 118
کودکان برای تکمیل و کامل کردن زندگی من و شما نیامدهاند_________ 119
انسان برخلاف بقیهی موجودات باید انسان شدن را بیاموزد__________ 119
کششهای طبیعی در انسان_______________________________ 122
کشش جنسی، کشش حفظ جان، کشش مشغول بودن______________ 122
ارضاء کردن کششهای طبیعی در انسان_______________________ 122
سرکوب کردن میل و نیروهای درونی_________________________ 123
منع و والایش Sublimation) در مقابل کششهای انسان____________ 123
زیبایی، هنر و عشق و کشش جنسی در انسان___________________ 124
کشش اشتغال در انسان با میل به دانایی و به دنبال آن توانایی است_____ 124
کشش حفظ جان در انسان میتواند به صورتی پدیدار شود که:_________ 124
تأثیر هوش و عقل بر کششهای طبیعی انسان_____________________ 125
هوش Intelligence)، عقل Thinking) یا Rational Mind)________ 125
نیروی رشد در انسان بسیار ضعیف است_______________________ 125
متأسفانه فقط 1% یا 2% مردم، هنگام مرگ به کمال میرسند__________ 126
کودکان بزرگسال یا کودکان ریشدار Adult Children)___________ 127
زنده بودن یا زنده ماندن انسان در طول تاریخ Survival)___________ 128
نادانی، ناتوانی، نیازمندی، نگرانی، چهار «نونِ» تلخِ تاریخ______________ 129
برابری، برادری، بردباری، بهزیستی________________________ 130
گرسنگی، بیماری، جنگ، مرگ___________________________ 130
گرسنگی، بیماری، جنگ و مرگ با آن چهار «نون» درآمیخته و ... _______ 131
در دنیای امروز از هر هزار فکر بدی که من و شما میکنیم، حتی یکی از آنـها
اتفاق نمیافتد_______________________________________ 131
چند زمینهی بد و منفی در کنار پرورش، تعلیم و تربیت در طول تاریخ_______ 133
«ترس» __________________________________________ 133
«تنبیه»__________________________________________ 133
«کنترل»_________________________________________ 133
انضباط Discipline)__________________________________ 134
آشنا کردن بچهها با «پیامد» Consequence) کارشان_____________ 135
آزادی، آگاهی، کنجکاوی، حیا در خلقت انسان_________________ 135
آیا مسئله و تفاوت اصولی انسان با همه موجودات موضوع «آزادی» نیست؟__ 135
انسان به دنبال چه بود؟ به دنبال درخت آگاهی و دانایی_____________ 135
عنایت و هدایت خداوند به رعایت حق و حقوق دیگران______________ 136
انسان موجودی است ناقص Imperfect)______________________ 136
دیدگاه روانشناسی و جامعهشناسی در مورد رشد انسان و کودک______ 137
شخصیت Personality) و صفات شخصیتی در انسان________________ 138
شخصیت Personality)________________________________ 138
صفات شخصیتی در انسان باید نسبتا پایدار باشند_________________ 138
از نظر فیزیکی مردم دوگونه هستند: مردم یا سالم هستند یا مریض_____ 140
انسانها از نظر روانی سه گونه هستند_______________________ 140
شخصیت از چهار جنبه و جلوهی مختلف انسانی بهره میگیرد____________ 142
1- فطرت_________________________________________ 142
2- ارث، ژن و ژنتیک__________________________________ 143
3- محیط یا آموزش___________________________________ 144
4- فعالیت ذهن Mental activity)____________________________ 147
نقشهای فعالیت ذهن Mental activity)______________________ 148
ابتدا به صورت «حسی» است که ما از آن برداشت و دریافتی میکنیم_____ 148
«هوش» در فعالیت ذهن نقشی را خواهد داشت__________________ 148
«احساس و عاطفه» Feeling and Emotion)__________________ 149
«عقل» Thinking) یا Rational Mind)_____________________ 150
فصل6 پرورش، تعلیم، تربیت
1- پرورش________________________________________ 154
پرورش یعنی مواظبت و مراقبت از زندگی در حال رشد______________ 154
پرورش کودکان یعنی مواظبت و مراقبت، نه دخالت و برهم ریختن_______ 154
در بسـیاری از مـوارد، طـبیعت و بـدن انسـان بـه بهترین صـورت ممکن کار
میکند___________________________________________ 155
کودک جز در شرایط استثنایی و بیماری، هیچ نیازی به دخالت اطرافیان بـرای
خوردن غذا ندارد_____________________________________ 155
بسیاری از پدرها و مادرها مدام برای بچهها تصمیم میگیرند__________ 156
وقتی که صحبت از مسئلهی پرورش است، من و شما باید اصولی را بدانیم___ 157
من و شما باید واقف باشیم که مسیر رشد و تکامل کودک ما چگونه است؟__ 157
فقط بـاید بدانید کـه در چه زمانی احتمالاً او را در معرض چگونه رابطهای و یا
شرایط و موقعیتی قرار بدهید_____________________________ 157
مراحل رشد کودک با عامل «زمان» کاملاً همراه است_______________ 158
بسیاری از بچهها برای برخی از کارها آمادگی ندارند________________ 158
روزی کـه فـرزند مـا توانایی تشخیص چپ و راست یـا پایین و بالا را ندارد،
چگونه میتواند پیانو یاد بگیرد؟___________________________ 158
2- تعلیم_________________________________________ 159
تعلیم عبارت است از انتقال و آموزش و آموختن دانش یعنی علم و هنر و فلسفه
و فن و مهارت و ورزش به کودک___________________________ 159
3- تربیت_________________________________________ 160
هدف از تربیت و هستهی تربیت، موضوع «آزادی» است______________ 160
عامل دوم تربیت انتقال اصول اخلاقی و انسانی به کودک است__________ 161
میلِ خدمتِ به انسان، حتی مهربانی و شفقت با حیوان و طبیعت، اساس تربیت
است____________________________________________ 165
فصل7
مفهوم عشق، محبت و نوازش به عنوان
کف خانهی پرورش و تعلیم و تربیت
عشق___________________________________________ 166
عشق علت خلقت، عشق هدف و نهایت خلقت است________________ 166
محبت___________________________________________ 167
محبت به معنی رابطه خوب انسانی است______________________ 167
بدن روانی Psychological body)________________________ 168
در خانهای محبت است که دشمنی با هیچکس در این خانه جایی نداشته باشد 168
تجاوز روانی Non physical sexual abuse)_________________ 169
پـدر و مـادر قـرار نیست فرزندانشان را به عنوان دوست و به عنوان کسی که با
آنها دردِ دل میکنند، بشناسند____________________________ 169
در خانهای محبت هست که «قدرت» نقشی نداشته باشد_____________ 170
مهر و کین love-Hate Relation)_________________________ 170
نوازش Stroke)____________________________________ 171
کـودک وقتی بـه دنیا میآید بـا مکیدن شصت خود نـوازش را بـه من و شما
هشدار میدهد______________________________________ 171
متأسفانه نبودن نوازش، یا من و شما را آنچنان تشنه نوازش و ارتباط با دیگران
و به دنبال عشق دویدن میکند که...________________________ 172
مرد در روز دوازده بار و یک زن حدود بیست بار به نوازش احتیاج دارد_____ 173
فصل8
نظم، انضباط و آرامش به عنوان
سقف خانهی پرورش، تعلیم و تربیت
انضباط اولین سقف خانهی پرورش، تعلیم و تربیت___________________ 174
انضباط به معنی «آموختن» و «آموزش» است___________________ 174
انضباط پنج پایه و اساس محکم را دارا میباشد__________________ 175
مورد اول-درک واقعیت و کشف حقیقت_______________________ 175
واقعیت چیزی است که هست و حقیقت آن چیزی است که باید باشد_____ 175
واقعیت Reality)، عینیت Objectivity)، ذهنیت Subjectivity)______ 177
مطلب دوم- پذیرش متناسب با مسئولیت______________________ 178
کودک باید از سه سالگی بپذیرد که در این جهان فقط مهمان نیست
بلکه صاحبخانه نیز هست_______________________________ 178
آموختن مسئولیتپذیری به کودک_________________________ 178
پدر و مادر میتوانند از کودک 3 ساله بخواهند که اتاق خود را مرتب کند___ 178
احتمالاً شما پـدر و مـادر) بـه کـودک مـیگویید که بیا و رختخواب و بالشت
خود را این وسط بگذاریم و...______________________________ 179
مسئولیت Responsibility)_____________________________ 180
مطلب سوم-توازن، تعادل و تکامل در انضباط___________________ 181
شـما نمیتوانید فقط بـه غـذای فـرزند تـوجه کنید، اما نیـازهای روانــی او را
نادیده بگیرید______________________________________ 181
بـرخی از اوقات در زندگـی، انسان باید آماده باشد کـه حتی از آنچه کـه دارد،
بگذرد___________________________________________ 182
مفهوم تکامل این است که کودک میخواهد بهتر و برتر باشد___________ 182
عامل چهارم- بـه تأخیر انداختن لذت و پـاداش و به استقبال ضرر و خطر
رفتن____________________________________________ 183
بین 14 ماهگی تا 2 سالگی، کودک دربارهی نیاز خود در مواردی کـه میتواند
چند ثانیهای صبر کند، باید صبر کند________________________ 183
از 3 سالگی حتماً پـدر و مـادر بایستی از فرزند خود بخواهند که باید برای هر
کاری صبر کند______________________________________ 184
بـه تـأخیر انـداختن Delay Gratification) را بـا کـاملاً نخواسـتن همـراه
نکنیم___________________________________________ 185
عامل پنجم- میل به کمال در انضباط_________________________ 187
موفق success)، برنده Winner)_________________________ 188
پدر و مادر باید به فرزندشان کمک کنند که هر روز کمی بهتر از دیروز باشد_ 188
کودک خود را بشناسیم و از او بخواهیم که فردا کمی و فقط کمی، رکورد خود
را بشکند_________________________________________ 188
موفقیت آن زمانی است که در چهارچوب سلامت روانی و خوشبختی باشد___ 188
میل بـه کمال بـه معنی تکمیل شدن Completion) با مفهوم کمالپرستی
Perfectionism) متفاوت است___________________________ 189
کمالپرستی Perfectionism)___________________________ 189
نظم، سقف دوم خانهی پرورش، تعلیم و تربیت_____________________ 190
نظم یعنی هر چیزی در جایگاه خودش، هر شخص یا انسانی در پایگاه خودش و
هر موضوعی در وقت و نوبت خودش باشد______________________ 190
نظم درونی در کودک_________________________________ 191
چگونه پدر و مادر میتوانند نظم درونی را در کودکان به وجود بیاورند؟___ 192
نظم درونی وقتی پیدا میشود که انضباط و نظم بیرونی وجود داشته باشد___ 193
توجه و تمرکزattention and concentration) ________________ 193
انرژی روانیPsychic Energy) __________________________ 193
تجربه مطلوبObtimal Experience) _____________________ 193
کسـانی کـه کنترل درون خودشان را از دسـت میدهند، ناچار بـاید به کنترل
دیگران بپردازند_____________________________________ 194
نظم بیرونی در کودک_________________________________ 195
ترتیب Order) ____________________________________ 195
ترجیح Preference) ________________________________ 196
به رستورانی تشریف میبرید و معمول و مرسوم است که یک غذا را سفارش
میدهید__________________________________________ 196
ما باید به فرزندمان بیاموزیم که بین «خوب و بهتر» انتخاب سادهای است__ 197
الویتPriority) ____________________________________ 197
اول در همان اولFirst Thing First) _______________________ 197
به کودکان باید آموخت که فعلاً وقت شستن دست است، صحبت از غذا نکن_ 198
تفاوت افراد موفق و ناموفق، در این که چه چیزی را خوب یا بد
میدانند، نیست؛ بلکه فقط در ترتیب آنهاست____________________ 198
عامل زمان در نظم کودکان_____________________________ 199
20 سال اول مساوی است با 60 سال دوم______________________ 199
کودکان را باید کمک کنیم که وقت لازم برای هر کار را بدانند_________ 199
کـودکان را بـاید بـرای رسـیدن بــه واقعیت گـذشت زمـان و انـدازه هـر کار
کمک کرد_________________________________________ 199
آرامش، سقف سوم خانهی پرورش، تعلیم و تربیت_______________ 200
کـودک بـاید خـانه را پناهـگاه خـودش، تفریحگاه خـودش، خلوتـگاه خـودش
و استراحتگاه خودش بداند_______________________________ 200
آرامش وقتی است که ترسی و تنبیهی در خانه نباشد_______________ 201
خشم و عصبانیت___________________________________ 201
انسانها همه خشمگین میشوند ولی قرار نیست که عصبانی شوند_____ 201
هیچ پدری و مادری نباید عصبانی شوند_______________________ 201
فصل 9
آموزش، چهار دیواری خانهی پرورش، تعلیم و تربیت
بین 6 تا 12 سالگی، چهار دیواری این خانه، علم، هنر، ورزش و دوستی است_ 202
بچههای 2 یا 3 سـاله را چطور میتوانیم کمک کنیم که چـه مدتی بـاید صبر
کنند و سپس کار بعدی را انجام دهند؟_______________________ 203
نکتهای که اهمیت دارد این است که ما باید گذشت زمان را به بچهها یاد بدهیم 204
چطور میتوانیم تمرکز خود را در مسائل روزانه افزایش دهیم؟__________ 205
کمبود توجه و تمرکز Attention Deficit Disorder)____________ 205
انسـان در هـر لحظه یـا حـال مـیتواند هفت خبر را در ذهـن خـود تجـزیه
و تحلیل کند_______________________________________ 206
فصل 10
پانزده دگرگونی در امر پرورش، تعلیم و
تربیت و امور اجتماعی، انسانی و آموزشی
1- اخلاق و اصول اخلاقی به جای فرهنگ_______________________ 208
فرهنگ به زبان ساده، راه و روش زندگی است___________________ 209
نهاد خانواده، موسسه Institution)_________________________ 209
نهاد بهداشت و پزشکی، نهاد ورزشی، سرگرمی و تفریح Entertainment)__ 210
فـرهنگ از هـر کجا آمـاده بـاشد، نـوعـی بستگـی و وابستگی و از جانب دیگر
پیوستگی و همبستگی را موجب میشود_______________________ 210
فرهنگ وسیلهای در مسیر خوشبختی و سلامت روانی و موفقیت انسان است__ 211
امور و اصول اخلاقی در پنج اصل اساسی خلاصه میشوند___________ 212
عـدالت و انصـاف، واقعیت و حقیقت، محبت و عشـق، آزادی و آزادگی، حرمت
و حیثیت_________________________________________ 212
آگاهی، خودآگاهی Self Awarness)، خدا آگاهی_______________ 213
2- محبت به جای قدرت________________________________ 215
قدرت، پیش بردن و یا رسیدن به هدفها با وجود مخالفت دیگران میباشد__ 215
شما در محیط خانه قوانینی را میبینید که پشتوانهای در مسیر تنبیه دارد___ 217
در گذشته پدر و مادر نقشی را بازی میکردند که همه دان و همه توان بودند_ 218
در دنیایی زندگی میکنیم که محبت اساس رابطهی خانواده است_______ 219
محبت آغوش را باز میکند و موجب نوازش میشود________________ 220
پدر و مادر باید از هر فرصتی استفاده کنند که فـرزندشان حس خـود و نظرش
را بگوید و پرسش خود را مطرح کند_________________________ 220
میدانیم که در دنیای امروز، پدری و مادری، داشتن دو گوش شنواست، نه زبان گویا__ 221
قدرت هیچ جایگاهی به هیچ شکل و فرمی در خانه ندارد_____________ 222
قدرت یک توهم Illusion) است___________________________ 222
3- همکاری به جای اطاعت_______________________________ 222
در طول تاریخ پدر و مادر با وجود آنکه فرزندشان حرف آنها را نمیفهمید،
منتظر اجرای آن بودند_________________________________ 222
در شرایط فوق روابط محدود و بستهاند، نه باز___________________ 223
در شرایط فوق روابط جنبهی تکرار دارد و به هیچ وجه نو و تازه نمیشود____ 223
در شرایط فوق، متأسفانه در زندگی خصوصی، وقتی که ما تشکیل
خانواده میدهیم، یا فقط فرماندهایم یا فرمانبردار__________________ 224
در دنیای امروز جز از مسیر محبت و دوستی و همکاری،
کار دیگری پیش نمیرود________________________________ 227
4- مشورت به جای فرماندهی _____________________________ 228
مسئله فرماندهی در دو جا تقریباً اجباری است:
در جنگ و دیگری دربارهی کارهای مهم_______________________ 228
در محیط خانه هر موضوعی باید به مشورت گذاشته شود_____________ 229
اثرات مشورت کردن با فرزندان در محیط خانه__________________ 230
5- نظم به جای زور___________________________________ 231
فداکاری و گذشت در کوتاه مدت، فداکاری و گذشت و تحمل دائمی______ 232
ایثار Pure pure giving)______________________________ 233
بچه را به خاطر اینکه غذا نخورده، بیدار نکنیم..._________________ 233
باید مواظب بود که زور را با نظم اشتباه نکنیم. ظلم را با عدل یکی نگیریم__ 234
6- حرمت honour,Esteem) به جای احترام Respect)___________ 234
حــرمت بــه ایـن معناست کـه مــن و تــو هــر دو دارای پــوست روانـــی
Psychological skin) هستیم___________________________ 236
7- امنیت و اطمینان به جای ترس___________________________ 237
ترس Fear)، اضطراب Anxiety)، وحشت Phobia)______________ 237
بسـیاری از مـا با ایجاد تـرس و رعـب و اضطـراب و وحشـت در محیط خـانه،
محیط بدی را فراهم میکنیم_____________________________ 238
حمله هراس و وحشت Panic attack)_______________________ 239
وحشت دربارهی وحشت Panic disorder)___________________ 239
ترس و وحشت ریشه «دروغ و فریب» و «جنایت و خیانت» است_______ 240
8- آزادی به جای کنترل________________________________ 240
متأسفانه با کنترل، ما کودکانمان را نادان و ناتوان نگه میداریم_________ 241
بسیاری از اوقات گفته میشود که ما آزادی رفتوآمد داریم____________ 242
هـدف از آزادی این نیست کـه فــرزندان را رها کنیم تــا هـر کاری که مایلند،
انجام دهند________________________________________ 242
اگـر آزادی در محیط خانه وجـود داشته باشد، کـودک آن را برای دیگران هم
خواهد خواست______________________________________ 243
9- «آموختن» رفتار و کار خوب به جای «بازداشتن» کودک از رفتار و کار بد__________ 244
در دنیای امروز پرورش و تعلیم و تربیت مانند آموختن درست رانندگی و رعایت
قوانین و مقررات است__________________________________ 244
کودک و هیچ انسانی را نمیشود از کار بد بازداشت________________ 245
از کار بد بازداشتن کودک، مساوی است با انجام ندادن هیچ کاری________ 245
10- همبستگی به جای وابستگی_____________________________ 247
مراحل هشتگانهی رشد روابط انسانی در کودکی________________ 247
1- مرحله اول مرحلهی«همزیستی» یا یکی بودن Symbianic) است____ 247
2- مرحـله دوم کـه حـدود یـک سـالـگی اسـت، مـرحـلهی «چسبندگـی»
یا «دوخته شدن» است_________________________________ 248
3- مـرحـله سـوم کـه حـدود 3 سـالـگـی اسـت، مـرحـلـه « اعـتـیـاد »
یا Addiction) است__________________________________ 248
4- مرحـلـه چـهـارم کـه حـدود 5 سـالـگـی اسـت، مـرحـلـهی «عادت»
یا Habit) است_____________________________________ 249
5- مرحـلـه پنـجـم کـه هـشـت سـالـگـی اسـت، مـرحـلـه «وابستـگـی»
یا Dependency) است________________________________ 249
6- مـرحـلـه شـشـم کـه بـیـن 8 تـا 12 سـالـگـی یـا 12 سـالـگی اسـت،
مرحله «جدایی و رهایی» است____________________________ 250
7- مـرحـلــه هـفـتـم کــه حــدود 18 ســالـگـی اتـفـاق مـیافـتــد،
مرحلهی استقلال و آزادی Independency) است________________ 251
8- مرحـلهی هشتم کـه بین 18 تا 22 سـالـگی است، مرحلهی همبستگی
Interdependency) خواهد بود__________________________ 251
11- تشویق یا تقویت Reinforcement) به جای تنبیه_______________ 253
انسان موجودی است که اشتباه میکند، زیرا موجود ناقصی است_________ 253
فـاجعه از اینجا شـروع مـیشـود کـه مــن و شــما «رفتـار» Behavior) را
با هویت و شخصیت یکی میدانیم__________________________ 254
امروزه میدانیم که تنبیه کار بدی است_______________________ 255
وقتی که بچهها یکدیگر را مـیزنند، بدترین کار این است که ما بچـهای را که
زده، تنبیه کنیم_____________________________________ 255
هر کس که باورش بر این است که من انسان بدی هستم، بیشتر بدی میکند_ 256
علت اصلـی گناه و جـرم در جوامع، باور مردم به این است که موجودات خوبی
نیستند__________________________________________ 256
12- شخص به جای شئ یا کالا یا متاع_________________________ 258
متأسفانه در طول تاریخ حتی مردان و پدران، مالک زنان و مادران بودهاند___ 258
تا آنجا پیش میرویم که خوابمان را میفروشیم و اتاق خواب میخریم_____ 260
پـدر و مـادر بـه خاطر اینکه فرزندی آوردهاند، صاحب هیچ سهمی، هیچ حقی
و هیچ مزایایی نیستند_________________________________ 261
13- هدف به جای وسیله________________________________ 261
هیچ انسانـی در هیچ شـرایطی در پیشگاه هیچ مقامـی هرگز قرار نیست قربانی
شود حتی قرار نیست مورد آزار و اذیت قرار بگیرد_________________ 262
14- حقیقت به جای مصلحت______________________________ 263
متأســفانه بسـیاری از مـا بــاورمان چنین اســت کـه در محیط خـانه بـایـد
پنهانکاری کرد_____________________________________ 263
پسر 4 یا 5 ساله، آن زمان که شخص عزیزی را از دست میدهد، بهتر است که
از مرگ او باخبر شود__________________________________ 264
در خـانوادهای کـه بـراساس مصلحت و منفعت و ضــرورت حـرکت مـیکنند،
«شک و سوءظن» و حالتهای شدید وسواس به وجود میآید__________ 264
آن زمانی که ما حقیقت را قربانی میکنیم، جایی برای هیچ
موضوعی و مطلبی باقی نخواهد ماند_________________________ 264
15- خود بودن به جای خود نبودن___________________________ 266
بسیاری از اوقات شما پدران و مادرانی را میبینید که فرزندشان را میکِشند تا
به کلاس موسیقی ببرند..._______________________________ 266
فرد خودخواه از خودش، از دیگران و از زندگی متنفر است_____________ 267
کوشش پدر و مادر باید در این مسیر باشد که فرزندشان را کمک کنند تا بتواند
بهترین خودش باشد__________________________________ 268
فصل11
پنجاه مورد و موضوع مهمی که پدر و مادر باید
در ارتباط با فرزندشان بشناسند و بدانند
1- نیازمند بودن کودک________________________________ 269
احتیاجـات انسـان دوگـونـهاند: 1- احتیاجـات یـا نیـازهای مبتنـی بر کمبـود
Deficiency Needs) 2- نیازهای مبتنی بر بودن Being Needs)____ 269
نیازمند بودن و مورد نیاز دیگران بودن یک احسـاس خـوب، انسانی و اخلاقی
است____________________________________________ 270
2- ندانستن_______________________________________ 271
3- نفهمیدن_______________________________________ 271
ما باید بدانیم وقتی که کودک نمیفهمد و او را سرزنش کنیم، دو اتفاق میافتد 271
4- نتوانستن______________________________________ 272
روزی که فرزند ما نمیتواند، در بسیاری از موارد به خاطر این است که میداند،
اما طریقه پیاده کردن آگاهی خودش را ندارد____________________ 272
5- فراموش کردن___________________________________ 273
کودکان به دلایل بسیاری فراموش میکنند و یا احتمالاً یاد نمیگیرند_____ 273
کـودک در بسیاری از مـوارد به خاطر اینکه هدفجو و هدفخواه است، به قبل
و بعد ماجرا کاری ندارد_________________________________ 274
6- نخواستن______________________________________ 274
به صرف اینکه کاری خوب و درست است، اما فرزند ما حق دارد که نخواهد__ 274
7- کنجکاو بودن____________________________________ 275
کودک را به هر نوع کنجکاوی باید تشویق کرد و هرگز او را باز نداشت_____ 275
8- پرسیدن_______________________________________ 276
کـودک را نـه تنها بـرای سئوالش نباید سرزنش کرد، بلکه باید مورد تشویق و
حمایت قرار داد______________________________________ 276
وظیفهی معلم این است که اگر پرسشی را پاسخ میدهد، دهها سئوال تازه را در
ذهن کودک موجب شود________________________________ 277
9- توجه خواستن (Attention)__________________________ 278
کودک با توجه شما به «اعتماد و اطمینان» میرسد________________ 278
10- بیشتر خواستن__________________________________ 279
میل کودک به رشد، از خواستن او باید به دست بیاید، نه از وحشت نداشتنش 279
تنها کسانی حـریص و ناراضـی هستند کـه به موقع و در کـودکی نیازهای آنها
برآورده نشده است ___________________________________ 280
11- متوسط بودن___________________________________ 281
پدر و مادر باید قبول کنند که فرزندشان را مانند فرزند دیگران بدانند_____ 281
پدر و مادرهایی که کوشش میکنند فرزندشان را بهتر و یا بهترین بدانند،
آسیب شدیدی میتوانند به فرزندانشان بزنند____________________ 282
12- حق انتخاب کردن________________________________ 282
حق انتخاب و اختیار است که به کودک اجازه میدهد در زندگی بیندیشد،
تصمیم بگیرد و مسئولیت تصمیم و پیامد رفتار خودش را قبول کند______ 282
ما باید به فرزندانمان اجازه بدهیم که خودشان انتخاب کنند و درگیر
فعالیت و کاری شوند که خودشان دوست دارند___________________ 283
13- آغازگری و خلاقیت_______________________________ 283
به کـودک قـرار است این فرصت داده شود که برخی از کارها را برای اولینبار
انجام بدهد________________________________________ 283
بچههایی هستند که به آشپزخانه میآیند و مایلند به شما کمک کنند، آنها را
آزاد بگذارید تا ..._____________________________________ 283
14- رها نکردن، اصرار کردن و پافشاری کردن_________________ 284
کسـانی در زندگی توانستهاند به موقعیتهایی دسترسی پیدا کنند که هدفجو
و هدفخواه بودهاند___________________________________ 285
15- فعال بودن و پویا بودن (Active & Dynamic)____________ 286
کودک باید از طریق حرکت بدن خود، حتی موجب رشد ذهن خودش بشود_ 286
متأسـفانه بسیاری از مـا بـه خاطـر قضـاوت دیگران و بـه خـاطـر اینکه نبـاید
هیچکس آزرده شود، فرزندمان را به سکون و سکوت تشویق میکنیم______ 286
16- تغییر کردن و دگرگونی خواستن_______________________ 288
بسیاری از بچهها مـایل هستند کاری را که تابهحال انجام میدادند را دگرگون
کنند____________________________________________ 288
17- تفاوت داشتن___________________________________ 288
انسان سالم به دنبال تفاوتها و اختلافها است___________________ 289
18- اشتباه کردن___________________________________ 290
بسیاری از مردم کار غلط و بد نمیکنند، فقط اشتباه میکنند__________ 290
تــرس از اشـتباه سبب مـیشود کـه انسـانها تصـمیم نگیرنـد و یـا احتمـالاً
تصمیمهایشان را به موقع اجرا نکنند_________________________ 290
19- شکست (Failure-Defeat)__________________________ 291
از کودکی باید بچهها را با مفهوم شکست آشنا کرد_________________ 291
درگیر کـردن کـودکـان در ورزش بـزرگترین آمـوزش است، زیـرا در پـایـان
هر مسابقه 50% برنده و 50 % بازنده هستند____________________ 291
20- بیجهت و بیهدف بودن____________________________ 292
بسیاری از اوقات فرزندان ما واقعاً نمیدانند که چه کار میخواهند بکنند____ 292
21- بیحال و بی حوصله بودن__________________________ 293
بـرخی از اوقات بچهها حتی حـوصله شنیدن ندارند و علاقهای به جواب گفتن
ندارند___________________________________________ 293
22- بچه بودن_____________________________________ 294
کودک 3 سالهی شما برخی از اوقات مایل است که یک ساله باشد_______ 294
23- بزرگسال بودن (احساس بزرگسالی کردن)________________ 295
بچهها در بسیاری از موارد مایل هستند که با آنها مانند بزرگسال رفتار شود__ 295
با توجه به سن کودک باید بسیار مواظب بود که چه چیزی را دوست دارد؟__ 295
چه اشکالی دارد شما پسر و دختر 6 و 7 سالهتان را به محل خرید ببرید ___ 296
در مواردی چه بهتر که پدر و مادر جایشان را با فرزندانشان عوض کنند____ 296
24- حال بد داشتن___________________________________ 297
25- «نه» گفتن_____________________________________ 297
حتی بهترین پدر و مادر 25 برابر بیشتر به فرزندانشان «نه» میگویند_____ 297
بسیاری از پدرها و مادرها تحمل یک «نه» را از جانب فرزندانشان ندارند___ 297
26- «نه» شنیدن____________________________________ 298
باید به بچهها گفت که شنیدن «نه» پایان دنیا نیست______________ 298
بسـیاری از بچهها گـرفتار چنین تصـور و تـوهمـی هستند کـه «نــه» گفتـن
نشانه این است که ما را دوست ندارند________________________ 298
27- درد و رنج کشیدن________________________________ 299
درد و رنج به عنوان پاداش (Alternative)_____________________ 299
درد و رنج مشروع (Legitimate Pain and Suffering)___________ 300
آستانه درد و رنج کشیدن در بچهها باید افزایش پیدا کند____________ 300
28- حیا_________________________________________ 301
شرم سالم (Healthy Shame) و یا کمرویی (Shyness)___________ 301
شرم و خجالت (Toxic Shame) یا شرم مسموم_________________ 301
ریشهی اصلی اعتیاد (Addiction)، «شرم و خجالت» است___________ 301
ما باید به فـرزندانمان حیا بدهیم، خط و مـرزشان را بدانند امـا بـه درونشـان
شرم و خجالت راه ندهیم________________________________ 302
29- ترسیدن______________________________________ 302
انسان میتواند بترسد، اما انسان قرار نیست که گرفتار اضطراب و وحشت شود_ 302
پــدر و مــادر هـرگز نبایـد بــه فــرزندشان بگویند کــه: «چرا میترسی؟» یا
«دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد» _________________________ 303
30- غمگین بودن____________________________________ 303
بچهها را باید برای گریه آزاد گذاشت_________________________ 304
گریه نشانهی سلامت روانی و ارتباط عمیق یک فرد با خودش و با دیگران است 304
31- خشمگین شدن___________________________________ 305
عصبانیت (Aggression)، خشم (Anger)____________________ 305
شخصیت عصبی (Neurotic Personality)___________________ 305
خشـم کـودک هیچ اشکالی ندارد. مهم این است که به عصبانیت یعنی رفتار و
واکنش تند منجر نشود_________________________________ 305
وقتی کودک خشمگین است، تنها دو کار را باید از او خواست که انجام ندهد_ 305
32- داشتن محیط خلوت و ساکت در زندگی___________________ 306
33- لذت (Pleasure) و حضّ و کیف (Enjoyment)_____________ 307
34- شادی و خنده___________________________________ 308
همانگونه که مطالعه بچه را نباید برهم زد، هرگز شادی و خندهی کـودک را
با هیچ ضرورت دیگری نباید معاوضه کرد______________________ 308
35- خواب و استراحت________________________________ 309
36- آرامش_______________________________________ 310
اگر در محیط مدرسه چه دبستان و چه دبیرستان بچهها
لباس خاصی میپوشند، باید با چنین کاری موافقت کنیم____________ 310
37- نبودن و یا نیامدن با خانواده_________________________ 311
38- جدا شدن از خانه_________________________________ 313
39- راز و سِر داشتن_________________________________ 313
40- دوست داشتن___________________________________ 314
باید به فرزندانمان این فرصت را بدهیم که حتی کسانی را که دوست نداریم،
دوست داشته باشند___________________________________ 314
41- دوست نداشتن__________________________________ 315
فــرزندان ما بیدلیل و با دلیل، به بهانه و یا بیبهانهای، بـرخی از اوقات افراد یا
کاری را دوست ندارند__________________________________ 315
42- وفادار ماندن____________________________________ 316
در خـانوادهای کـه مهر و محبتـی و یـا ارتباطی وجود نداشته باشد، این خطر
وجود دارد که بچهها به سمت دیگری کشیده شوند________________ 316
43- اطمینان کردن___________________________________ 317
بـا وجود آنکه ممکن است در اطمینان کـردن، بـازی و فـریب و تقلبـی بـاشد،
ولی بچهها را باید آزاد گذاشت_____________________________ 317
44- پذیرش خطر و ریسک______________________________ 318
45- مسئولیت______________________________________ 319
46- محبت و خدمت__________________________________ 319
47- آزادی خواستن__________________________________ 320
48- استقلال خواستن_________________________________ 320
49- خودکفا بودن (Self-Sufficient) ______________________ 321
خودکفایی با بینیازی متفاوت است__________________________ 322
50- پذیرش جنسیت 322
فصل 4تغییرات ودگرگونی های مادر در دوران بارداری
شش ماه قبل از تصمیم برای داشتن فرزند، باید امور و اصولی رعایت شود_____ 59
1- عوامل ارثی______________________________________ 59
2- عوامل محیطی____________________________________ 59
3- مادر باید از یک معاینه دقیقه پزشکی بهرهمند شود______________ 60
بیماریهای ویروسی حتماً باید چک شود______________________ 60
بیماریهای مزمن مانند قند، سل و سرطان و هِرپِس حتما باید چک شود___ 60
بیماریهای جنسی یا مقاربتی میتواند مسئله آفرین باشد____________ 60
بیماری روانی و اسکیزوفرنی باید چک شود_____________________ 61
بیماری افسردگی و اضطراب را باید زیر نظر داشت_________________ 61
شش ماه قبل از داشتن فرزند، قرص حاملگی متوقف شود_____________ 61
پدر و مادر باید به وزن مناسب خودشان برسند__________________ 61
مادر و پدر باید همه واکسنها را زده باشند_____________________ 62
به آخر رساندن کار دندانپزشکی شش ماه قبل از حاملگی____________ 62
استفاده از هرگونه ماده مخدر یا سیگار یا مشروب باید متوقف شود_______ 62
استفاده از قرصهای رژیمی میتواند خطرناک باشد________________ 62
مصرف مقدار مناسب اسیدفولیک 3 ماه قبل از داشتن فرزندحاملگی)______ 62
تغذیه مناسب و رعایت اصول بهداشتی اهمیت بسیار دارد____________ 63
ورزش به اندازه یا ورزشی که بتواند سلامت روانی و تعادل را برقرار کند____ 63
چه ماهی برای تولد فرزند مناسبتر است؟_______________________ 63
تعیین جنسیت فرزند___________________________________ 64
امتیاز زن یا مرد پسر یا دختر) نسبت به یکدیگر____________________ 66
مردان امتیازی نسبت به زنان ندارند_________________________ 66
متأسفانه در محافل و مجالس میبینیم که گفته میشود: «مادرشوهریم»___ 67
تغذیهی متعادل، متوازن و کامل___________________________ 68
تأثیر آب و هوا، حمام رفتن، سونوگرافی در بارداری______________ 70
سفر با هواپیما، اتومبیل و کشتی در دوران بارداری_______________ 71
سفر با هواپیما______________________________________ 71
سفر با اتومبیل______________________________________ 72
سفر با کشتی_______________________________________ 73
مصرف داروها در دوران بارداری__________________________ 73
حتماً در خصوص داروها یک زن باید با پزشک خودش صحبت کند______ 73
مواد مخدر از هر نوع، مشروب و سیگار بدون تردید ویرانگر هستند_______ 73
عقبافتادگی ذهنی Retardation)_________________________ 74
آرامش و امنیت محیط خانه در دوران بارداری__________________ 75
کار و ورزش کردن در دوران بارداری________________________ 76
دگرگونیهای مادر در دوران حاملگی_______________________ 76
جوشهای کوچکی برروی بدن و صورت پیدا میشوند_______________ 77
حالت سرگیجه داشتن و حالتی شبیه آن را مادر میتواند داشته باشد_____ 77
احتمال تنگی نفس وجود دارد_____________________________ 77
احتمال افتادن فشار خون وجود دارد_________________________ 77
حالت خواب آلودگی مادر، جنبه دیگر زندگی اوست________________ 78
نکتهای که اهمیت ویژهای دارد، بوی بدن است___________________ 78
حالت ویار یا خواستن چیزهایی که معمولاً پیدا میشود______________ 79
خطر «مسمومیت حاملگی»، خطر دوران بارداری است_______________ 79
شرایط و حالات جنین در شکم مادر___________________________ 80
دوقلو یا چندقلویی-هم شکمان یکسان Identical Twin)___________ 80
رویان Embryo)____________________________________ 81
جنین Fetus)______________________________________ 82
مراحل و شرایط تکاملی رویان و جنین در شکم مادر______________ 82
رشد مغز و سیستم عصبی یا سلسله اعصاب در رویان و جنین__________ 84
دوران بحرانی Critical Period) در مغز انسان________________ 86
مغز یک کودک 2 ساله و ظرفیت و توان او مساوی بزرگسالی اوست_______ 86
مغز انسان فقط چند درصدش کار میکند! _____________________ 87
مغز انسان به دوگونه میتواند فعالیت کند______________________ 87
هر دو طرف مغز کودک تا حدود 5 سالگی در همه زمینهها درگیر هستند___ 89
تفاوت کاملاً بارز و آشکار در فعالیتهای پسر و دختر از 4 ماهگی به بعد____ 90
زنان دراستفاده از همه مغز برای تخیل و تصور سازنده و مفید، برتری دارند__ 91
تفکر، تعقل و اندیشه Thinking)__________________________ 91
توانایی دختر از نظر هوش، موجب توانایی او از نظر روانی و کلامی میشود___ 92
کودک جنین) از حدود 5 ماهگی، به صدا پاسخ میدهد______________ 93
کودک به محض تولد، با بو و طعم ارتباط برقرار میکند______________ 93
ارتباطات ویژهی کودک از نظر حسی و لمسی از دوران جنینی__________ 93
چشم و بینایی کودک___________________________________ 94
تأثیر حالات و ویژگیهای روانی مادر از نظر فیزیکی و روانی بر روی جنین____ 95
اگر مادر، خشمگین یا غمگین است، خشم و غم برخلاف تصور به کودک منتقل
نمیشود__________________________________________ 95
کودکان نارس______________________________________ 96
دلایلی که کودکان نارس متولد میشوند______________________ 96
عمل سزارین یا زایمان طبیعی؟_____________________________ 98
فرصت بسیار مغتنم برای دو مورد در تولد عادی و طبیعی کودک________ 98
کود&
اگر میخواهید از عرائض من علیه همسرتان استفاده کنید با تمام وجود خواهش میکنم این کتاب را نخوانید. اما اگر دلتان میخواهد از آن به نفع همسرتان استفاده کنید همین جا بمانید و این کتاب را حتی چندین بار بخوانید.شما این کتاب را میخوانید که علیه خودتان استفاده کنید. یعنی کسی آمده و شما را زیر میکروسکوپ و ذره بین قرار داده است .
آیا انسان وقتیکه حرفی میزند باید خودش عمل کند و یا اگر حرفی میزند و عمل نمیکند باید بگوییم تو چنین و چنان هستی؟ این نظریه درست بوده است به دلیل اینکه در طول تاریخ مردم نمیدانستند و مردم راهی برای اثبات و رد مطالب و موضوعها نداشتند و ما نمیدانستیم کسیکه حرفی به ما میزند، حرفش درست یا غلط است ...
مباحث و مسائل گفته شده در این کتاب درباره خشم و عصبانيت،علل و عوامل آن، تصورات و توهمات در باره خشم و عصبانیت در فرهنگهای مختلف و اداره کردن خشم و عصبانیت و آرام شدن می باشد که با توجه به مطالب علمیِ به روز تحقیق شده است.
تربیت فرزند از وظایف اصلی هر پدر و مادری می باشد. دکتر هلاکویی از متخصصان برجسته حوزه تربیت، به شما پدر و مادر عزیز کمک می کند تا بهترین روش ها و راه کارهای تربیتی را برای فرزند 7 تا 13 سال خود بکار برده و در آینده فرد موفقی را به جامعه تحویل دهید.
تربیت فرزند از وظایف اصلی هر پدر و مادری می باشد. دکتر هلاکویی از متخصصان برجسته حوزه تربیت، به شما پدر و مادر عزیز کمک می کند تا بهترین روش ها و راه کارهای تربیتی را برای فرزند از بدو تولد تا 3 سال خود بکار برده و در آینده فرد موفقی را به جامعه تحویل دهید.معرفی شده در شبکه آموزش سیما
قصه های قرآنی یکی از علوم قرآنی و شاید دلچسب ترین آن هاست. قصه ها و داستان ها از دیرباز در زندگی انسان نقش داشته اند. کتاب های آسمانی، به خصوص قرآن به قصه ها اهمیت زیادی می دهند. خداوند از قصه ها برای رساندن پیام و گاهی اتمام حجت استفاده می کند.