کتاب اصول پدری و مادری در تربیت فرزندان

این کتاب پش نیاز و مقدمه ای جهت آغاز یک تربیت اصولی و درست می باشد و همچنین پیش نیازی برای تمام سنین است. بنابراین مطالعه این کتاب مسیری برای ورود به دنیای پدری و مادری و چگونه تربیت نکردن می باشد که متاسفانه در تربیت سنتی این نوع نگرشها، نگرشی آسیب زا بوده واثرات و تخریبهای آن تا بزرگسالی 

جزئیات بیشتر

محصول جدید

22,500 تومان بدون مالیات

اضافه به علاقمندی

جزئیات

 قابل توجه هموطنان عزیز در این کتاب از اواخر فصل 3 از صفحه 59 تا صفحه 100 کتاب که حدودا 40 صفحه می باشد جناب آقای
دکتر در مورد مسائل دوران بارداری پرداخته اند
ولی حدود 280 صفحه از این کتاب گرانبها و با ارزش در مورد اصول پدری و مادری که هر پدر و
مادری در هر سنی از تعلیم و تربیت فرزندان باید این اصول را رعایت کنند و پیش نیاز و مکمل تمام گروهای سنی می باشد
و یکی از مهم ترین مسائلی که جناب آقای دکتر  هلاکویی
توجه همه ی پدران و مادران را به این موضوع جلب کرده اند و پیشنهاد داده اند و در یکی از کتابهایشان
 تمام آرامش و خاطر آسودگی خودشان را از 50 سال تلاش و پژوهش و مخصوصا بزرگ کردن
دو فرزندشان و مطالعات به روز در زمینه تعلیم و تربیت
را برای منتشر کردن کتاب فلسفه و هدف های پرورش و تعلیم تربیت ابراز نموده اند و
به این هدف مهم در زمینه تعلیم و تربیت
با منتشر کردن این کتاب خاطری آسوده  و اثری بسیار تاثیر گذار برای تعلیم و تربیت
 به جای گذاشته اند  و توجه  پدران و مادران را به این کتاب ضروری و لازم دانسته اند.

 

 

فصل1        پیش گفتار     

 کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی_________________________ 33

 تولید مثل و بزرگ کردن کودکان____________________________ 33

غریزه Instinct)، کشش Draw)___________________________ 36

کودک زود یا شاید بتوان گفت نارس به این دنیا می‌آید_____________ 36

 مردسالاری، پدرسالاری، مادرسالاری، زن سالاری__________________ 38

 خانواده هسته‌ای Nuclear Family)________________________ 39 

بسیاری از ما کالا و متاع ازدواج نیستیم_______________________ 41

 به چه دلایلی برخی از انسان‌ها کالا و متاع ازدواج نیستند؟_____________ 41

بسیاری از ما، از عشق، دوستی و محبت وحشت داریم_______________ 41

به خاطر شرایطی که در زندگی دیگران یا خانواده خود مشاهده کرده‌ایم____ 41

ممکن است که ما از آن، کسانی باشیم که هنوز به ثبات و قرار نرسیده‌ایم___ 42

تعهد، مسئولیت و وظیفه‌ را در زندگی زناشویی قبول نداریم___________ 42

 به چه دلایلی برخی از انسان‌ها کالای پدری و مادری نیستند؟____________ 42

این افراد معمولاً تجربیات بسیار بدی در کودکی داشته‌اند_____________ 42

کسانی که به واسطه خواهران و برادران خودشان بزرگ شده‌اند_________ 43

بسیاری اگر در دوران کودکی با مرگ عزیزانشان روبه‌رو شده باشند،

ممکن است که تمایلی به داشتن فرزند نداشته باشند_______________ 43

افراد دیگری به خاطر باورهایشان مایل نیستند که فرزندی داشته باشند____ 43

برخی از مردم به دلیل نگاه فلسفی که جهان را پوچ  و بیهوده می‌دانند،

معتقدند که چرا انسان باید در چنین دنیایی موجود تازه‌ای بیاورد________ 44

واژگونه و دگرگونه دانستن Reaction Formation)_______________ 44

مورد دوم-داشتن روابط خوب با همسر و خویشاوندان_______________ 45

مورد سوم-توافق برای داشتن کودک و زمان آن___________________ 45

مورد چهارم-وضعیت اقتصادی_____________________________ 46

مورد پنجم-آگاهی و مهربانی______________________________ 46

 اساس کار تربیت دو چیز است: یکی آگاهی و دانایی و دیگری مهربانی______ 46

مورد ششم-داشتن وقت، حوصله و انرژی_______________________ 46

مورد هفتم-وقت_____________________________________ 47

مورد هشتم-برخورداری از حمایت و محبت دیگران________________ 47

مورد نهم-با تولد فرزند، زندگی معنا و مفهوم دیگری دارد_____________ 47

مورد دهم-من و شما به نوعی در خلق یک موجود شرکت داریم_________ 48

مورد یازدهم-تعهد، مسئولیت و وظیفه________________________ 48

تعهد Commitment)________________________________ 48

مسئولیت Responsibility)_____________________________ 49

وظیفه Contract or duty)_____________________________ 49

تعهد، مسئولیت و وظیفه هزینه دارد_________________________ 50

پدر و مادر کسی است که پیامد Consequence)

رفتار خودش را قبول داشته باشد___________________________ 50

پدر و مادری یک فرآیند دائمی و همیشگی است، نه موقتی___________ 50

مورد دوازدهم-وجود فردی که در بزرگ کردن فرزندتان به شما کمک کند__ 52

چنین فردی که کمک کننده هست باید شرایطی داشته باشد__________ 52

فرد کمک کننده باید آگاه، دوم مهربان و سوم با شما هم‌دل و هم‌زبان باشد__ 52

بی‌ادعا بودن و بی‌انتظار بودن چنین کمکی، اهمیت بسیار دارد_________ 53

ازدواج یک باید نیست و داشتن فرزند هم یک باید نیست___________ 54

داشتن کودک دارو و درمان نیست، کودک دوای هیچ دردی نیست_____ 54

افـراد وقتی که بـه بیماری می‌رسند یـا مشکلاتی پیدا می‌کنند، بـه آنها توصیه

می‌شود که ازدواج کنند و صاحب فرزندی شوند__________________ 55

به این دلیل فرزند می‌آوریم که مجبور شویم در رابطه‌ای بمانیم_________ 55

من و شما به عنوان پدر و مادر ممکن است فـرزندی را نخواهیم امـا پدر و مادر

و عزیزان، ما را تحت فشار می‌گذارند_________________________ 56

 بهترین سن برای بچه‌دار شدن زن و مرد________________________ 56

بهترین سن برای بچه‌دار شدن زن 20 سال تا 40 سال است__________ 56

بهترین سن برای بچه‌دار شدن  مرد تا 50 سال است_______________ 56

زن و شوهر بعد از یک سال که از ازدواجشان گذشت، مـوضوع داشـتن فـرزند

را مطرح کنند______________________________________ 57

این‌که به محض ازدواج، صاحب فرزندی شوید، اشتباه بزرگی است________ 57

 تعداد فرزندان و فاصله سنی بین آنها__________________________ 57

پیشنهادی که در دنیای امروز می‌شود، داشتن دو یا سه فرزند است_______ 57

بهترین فاصله سنی بین 2 تا 3 فرزند بین 20 تا 30 ماه است__________ 58

  

    فلسفه و هدف‌های پرورش، تعلیم و تربیت    فصل5     

                     کودکان و نوجوانان     

 

علم Knowledge)___________________________________ 104

علم Science)_____________________________________ 104

کودکان به جای حرف من و شما به رفتار من و شما بیشتر توجه می‌کنند___ 106

فلسفه___________________________________________ 107

در حقیقت فلسفه می‌تواند علم هر علمی باشد___________________ 108

فلسفه‌ی پرورش، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان______________ 108

جهت و هدف و معانی، تعیین‌کننده‌ی اصلی انتخاب من و شما در زندگی___ 109

در نظامی که امروز می‌شناسیم، آینده کودک امروز است_____________ 110

کودک شاد امروز، انسان خوشحال فرداست_____________________ 111

در دوران قرون وسطی کودکان ارزش و اهمیتی نداشتند_____________ 112

امروزه کودک به صورت اسباب‌بازی، به صورت کارگر و به عنوان سرمایه گذاری

در زندگی به حساب نمی‌آید______________________________ 113

دگرگونی‌های اساسی در نگاهِ به کودک پیدا شده است______________ 114

واقعیت مسـئله این است که حس کـودک، احسـاس کـودک و حالات درونی

کودک به همان اندازه گفتار و رفتار کودک اهمیت دارد______________ 114

در دنیای امـروز، کـودکان مـورد تـوجه و عنایت هستند، اما نه به هزینه‌ی

پدر و مادر________________________________________ 115

قـرار نیست مـا فـرزندان شـادی داشته باشیم در حالی کـه خـودمان غمگین

هستیم___________________________________________ 115

امروزه کودکان در دنیا نقش فعالی در زندگی دارند________________ 116

بسـیاری از مـا تصور می‌کنیم کـه زندگی کـودکان یـک جاده و یک راه است،

بنابراین آنها باید مسیری را طی کنند________________________ 117

برخی از کودکان راه می‌روند، برخی می‌دوند و برخی می‌پرند___________ 118

کودکان برای تکمیل و کامل کردن زندگی من و شما نیامده‌اند_________ 119

انسان برخلاف بقیه‌ی موجودات باید انسان شدن را بیاموزد__________ 119

 کشش‌های طبیعی در انسان_______________________________ 122

کشش جنسی، کشش حفظ جان، کشش مشغول بودن______________ 122

ارضاء کردن کشش‌های طبیعی در انسان_______________________ 122

سرکوب کردن میل و نیروهای درونی_________________________ 123

منع و والایش Sublimation) در مقابل کشش‌های انسان____________ 123

زیبایی، هنر و عشق و کشش جنسی در انسان___________________ 124

کشش اشتغال در انسان  با میل به دانایی و به دنبال آن توانایی است_____ 124

کشش حفظ جان در انسان می‌تواند به صورتی پدیدار شود که:_________ 124

 تأثیر هوش و عقل بر کشش‌های طبیعی انسان_____________________ 125

هوش Intelligence)، عقل Thinking) یا Rational Mind)________ 125

نیروی رشد در انسان بسیار ضعیف است_______________________ 125

متأسفانه فقط 1% یا 2% مردم، هنگام مرگ به کمال می‌رسند__________ 126

 کودکان بزرگسال یا کودکان ریش‌دار Adult Children)___________ 127

 زنده بودن یا زنده ماندن انسان در طول تاریخ Survival)___________ 128

 نادانی، ناتوانی، نیازمندی، نگرانی، چهار «نونِ» تلخِ تاریخ______________ 129

 برابری، برادری، بردباری، بهزیستی________________________ 130

 گرسنگی، بیماری، جنگ، مرگ___________________________ 130

گرسنگی، بیماری، جنگ و مرگ با آن چهار «نون» درآمیخته و ... _______ 131

در دنیای امروز از هر هزار فکر بدی که من و شما می‌کنیم، حتی یکی از آنـها

اتفاق نمی‌افتد_______________________________________ 131

 چند زمینه‌ی بد و منفی در کنار پرورش، تعلیم و تربیت در طول تاریخ_______ 133

«ترس» __________________________________________ 133

«تنبیه»__________________________________________ 133

«کنترل»_________________________________________ 133

انضباط Discipline)__________________________________ 134

آشنا کردن بچه‌ها با «پیامد» Consequence) کارشان_____________ 135

 آزادی، آگاهی، کنجکاوی، حیا در خلقت انسان_________________ 135

آیا مسئله و تفاوت اصولی انسان با همه موجودات موضوع «آزادی» نیست؟__ 135

انسان به دنبال چه بود؟ به دنبال درخت آگاهی و دانایی_____________ 135

عنایت و هدایت خداوند به رعایت حق و حقوق دیگران______________ 136

انسان موجودی است ناقص Imperfect)______________________ 136

 دیدگاه روانشناسی و جامعه‌شناسی در مورد رشد انسان و کودک______ 137

 شخصیت Personality) و صفات شخصیتی در انسان________________ 138

شخصیت Personality)________________________________ 138

صفات شخصیتی در انسان باید نسبتا پایدار باشند_________________ 138

 از نظر فیزیکی مردم دوگونه هستند: مردم یا سالم هستند یا مریض_____ 140

 انسان‌ها از نظر روانی سه گونه هستند_______________________ 140

 شخصیت از چهار جنبه و جلوه‌ی مختلف انسانی بهره می‌گیرد____________ 142

1- فطرت_________________________________________ 142

2- ارث، ژن و ژنتیک__________________________________ 143

3- محیط یا آموزش___________________________________ 144

4- فعالیت ذهن Mental activity)____________________________ 147

 نقش‌های فعالیت ذهن Mental activity)______________________ 148

ابتدا به صورت «حسی» است که ما از آن برداشت و دریافتی می‌کنیم_____ 148

«هوش» در فعالیت ذهن نقشی را خواهد داشت__________________ 148

«احساس و عاطفه» Feeling and Emotion)__________________ 149

«عقل» Thinking) یا Rational Mind)_____________________ 150

 

فصل6       پرورش، تعلیم، تربیت    

 

 1- پرورش________________________________________ 154

پرورش یعنی مواظبت و مراقبت از زندگی در حال رشد______________ 154

پرورش کودکان یعنی مواظبت و مراقبت، نه دخالت و برهم ریختن_______ 154

در بسـیاری از مـوارد، طـبیعت و بـدن انسـان بـه بهترین صـورت ممکن کار

می‌کند___________________________________________ 155

کودک جز در شرایط استثنایی و بیماری، هیچ نیازی به دخالت اطرافیان بـرای

خوردن غذا ندارد_____________________________________ 155

بسیاری از پدرها و مادرها مدام برای بچه‌ها تصمیم می‌گیرند__________ 156

وقتی که صحبت از مسئله‌ی پرورش است، من و شما باید اصولی را بدانیم___ 157

من و شما باید واقف باشیم که مسیر رشد و تکامل کودک ما چگونه است؟__ 157

فقط بـاید بدانید کـه در چه زمانی احتمالاً او را در معرض چگونه رابطه‌ای و یا

شرایط و موقعیتی قرار بدهید_____________________________ 157

مراحل رشد کودک با عامل «زمان» کاملاً همراه است_______________ 158

بسیاری از بچه‌ها برای برخی از کارها آمادگی ندارند________________ 158

روزی کـه فـرزند مـا توانایی تشخیص چپ و راست یـا پایین و بالا را ندارد،

چگونه می‌تواند پیانو یاد بگیرد؟___________________________ 158

 2- تعلیم_________________________________________ 159

تعلیم عبارت است از انتقال و آموزش و آموختن دانش یعنی علم و هنر و فلسفه

و فن و مهارت و ورزش به کودک___________________________ 159

 3- تربیت_________________________________________ 160

هدف از تربیت و هسته‌ی تربیت، موضوع «آزادی» است______________ 160

عامل دوم تربیت انتقال اصول اخلاقی و انسانی به کودک است__________ 161

میلِ خدمتِ به انسان، حتی مهربانی و شفقت با حیوان و طبیعت، اساس تربیت

است____________________________________________ 165

فصل7 

  مفهوم عشق، محبت و نوازش به عنوان

    کف خانه‌ی پرورش و تعلیم و تربیت

 

 عشق___________________________________________ 166

عشق علت خلقت، عشق هدف و نهایت خلقت است________________ 166

 محبت___________________________________________ 167

محبت به معنی رابطه خوب انسانی است______________________ 167

بدن روانی Psychological body)________________________ 168

در خانه‌ای محبت است که دشمنی با هیچ‌‌کس در این خانه جایی نداشته باشد 168     

تجاوز روانی Non physical sexual abuse)_________________ 169

پـدر و مـادر قـرار نیست فرزندانشان را به عنوان دوست و به عنوان کسی که با

آنها دردِ دل می‌کنند، بشناسند____________________________ 169

در خانه‌ای محبت هست که «قدرت» نقشی نداشته باشد_____________ 170

مهر و کین love-Hate Relation)_________________________ 170

 نوازش Stroke)____________________________________ 171

کـودک وقتی بـه دنیا می‌آید بـا مکیدن شصت خود نـوازش را بـه من و شما

هشدار می‌دهد______________________________________ 171

متأسفانه نبودن نوازش، یا من و شما را آنچنان تشنه نوازش و ارتباط با دیگران

و به دنبال عشق دویدن می‌کند که...________________________ 172

مرد در روز دوازده بار و یک زن حدود بیست بار به نوازش احتیاج دارد_____ 173

 

فصل8 

      نظم، انضباط و آرامش به عنوان

   سقف خانه‌ی پرورش، تعلیم و تربیت

 

 انضباط اولین سقف خانه‌ی پرورش، تعلیم و تربیت___________________ 174

انضباط به معنی «آموختن» و «آموزش» است___________________ 174

انضباط پنج پایه و اساس محکم را دارا می‌باشد__________________ 175

مورد اول-درک واقعیت و کشف حقیقت_______________________ 175

واقعیت چیزی است که هست و حقیقت آن چیزی است که باید باشد_____ 175

واقعیت Reality)، عینیت Objectivity)، ذهنیت Subjectivity)______ 177

مطلب دومپذیرش متناسب با مسئولیت______________________ 178

کودک باید از سه سالگی بپذیرد که در این جهان فقط مهمان نیست

بلکه صاحبخانه نیز هست_______________________________ 178

آموختن مسئولیت‌پذیری به کودک_________________________ 178

پدر و مادر می‌توانند از کودک 3 ساله بخواهند که اتاق خود را مرتب کند___ 178

احتمالاً شما پـدر و مـادر) بـه کـودک مـی‌گویید که بیا و رختخواب و بالشت

خود را این وسط بگذاریم و...______________________________ 179

مسئولیت Responsibility)_____________________________ 180

مطلب سوم-توازن، تعادل و تکامل در انضباط___________________ 181

شـما نمی‌توانید فقط بـه غـذای فـرزند تـوجه کنید، اما نیـازهای روانــی او را

نادیده بگیرید______________________________________ 181

بـرخی از اوقات در زندگـی، انسان باید آماده باشد کـه حتی از آنچه کـه دارد،

بگذرد___________________________________________ 182

مفهوم تکامل این است که کودک می‌خواهد بهتر و برتر باشد___________ 182

 عامل چهارمبـه تأخیر انداختن لذت و پـاداش و به استقبال ضرر و خطر

رفتن____________________________________________ 183

بین 14 ماهگی تا 2 سالگی، کودک درباره‌ی نیاز خود در مواردی کـه می‌تواند

چند ثانیه‌ای صبر کند، باید صبر کند________________________ 183

از 3 سالگی حتماً پـدر و مـادر بایستی از فرزند خود بخواهند که باید برای هر

کاری صبر کند______________________________________ 184

بـه تـأخیر انـداختن Delay Gratification) را بـا کـاملاً نخواسـتن همـراه

نکنیم___________________________________________ 185

عامل پنجممیل به کمال در انضباط_________________________ 187

موفق success)، برنده Winner)_________________________ 188

پدر و مادر باید به فرزندشان کمک کنند که هر روز کمی بهتر از دیروز باشد_ 188

کودک خود را بشناسیم و از او بخواهیم که فردا کمی و فقط کمی، رکورد خود

را بشکند_________________________________________ 188

موفقیت آن زمانی است که در چهارچوب سلامت روانی و خوشبختی باشد___ 188

میل بـه کمال بـه معنی تکمیل شدن Completion) با مفهوم کمال‌پرستی

Perfectionism) متفاوت است___________________________ 189

کمال‌پرستی Perfectionism)___________________________ 189

 نظم، سقف دوم خانه‌ی پرورش، تعلیم و تربیت_____________________ 190

نظم یعنی هر چیزی در جایگاه خودش، هر شخص یا انسانی در پایگاه خودش و

هر موضوعی در وقت و نوبت خودش باشد______________________ 190

نظم درونی در کودک_________________________________ 191

چگونه پدر و مادر می‌توانند نظم درونی را در کودکان به وجود بیاورند؟___ 192

نظم درونی وقتی پیدا میشود که انضباط و نظم بیرونی وجود داشته باشد___ 193

توجه و تمرکزattention and concentration) ________________ 193

انرژی روانیPsychic Energy) __________________________ 193

تجربه مطلوبObtimal Experience) _____________________ 193

کسـانی کـه کنترل درون خودشان را از دسـت می‌دهند، ناچار بـاید به کنترل

دیگران بپردازند_____________________________________ 194

نظم بیرونی در کودک_________________________________ 195

ترتیب  Order) ____________________________________ 195

ترجیح Preference)  ________________________________ 196

به رستورانی تشریف می‌برید و معمول و مرسوم است که یک غذا را سفارش

می‌دهید__________________________________________ 196

ما باید به فرزندمان بیاموزیم که بین «خوب و بهتر» انتخاب ساده‌ای است__ 197

الویتPriority) ____________________________________ 197

اول در همان اولFirst Thing First) _______________________ 197

به کودکان باید آموخت که فعلاً وقت شستن دست است، صحبت از غذا نکن_ 198

تفاوت افراد موفق و ناموفق، در این که چه چیزی را خوب یا بد

می‌دانند، نیست؛ بلکه فقط در ترتیب آنهاست____________________ 198

عامل زمان در نظم کودکان_____________________________ 199

20 سال اول مساوی است با 60 سال دوم______________________ 199

کودکان را باید کمک کنیم که وقت لازم برای هر کار را بدانند_________ 199

کـودکان را بـاید بـرای رسـیدن بــه واقعیت گـذشت زمـان و انـدازه هـر کار

کمک کرد_________________________________________ 199

 آرامش، سقف سوم خانه‌ی پرورش، تعلیم و تربیت_______________ 200

کـودک بـاید خـانه را پناهـگاه خـودش، تفریحگاه خـودش، خلوتـگاه خـودش

و استراحتگاه خودش بداند_______________________________ 200

آرامش وقتی است که ترسی و تنبیهی در خانه نباشد_______________ 201

خشم و عصبانیت___________________________________ 201

انسان‌ها همه خشمگین می‌شوند ولی قرار نیست که عصبانی شوند_____ 201

هیچ پدری و مادری نباید عصبانی شوند_______________________ 201

 

فصل 9 

 آموزش، چهار دیواری خانه‌ی پرورش، تعلیم و تربیت

 

بین 6 تا 12 سالگی، چهار دیواری این خانه، علم، هنر، ورزش و دوستی است_ 202

بچه‌های 2 یا 3 سـاله را چطور می‌توانیم کمک کنیم که چـه مدتی بـاید صبر

کنند و سپس کار بعدی را انجام دهند؟_______________________ 203

نکته‌ای که اهمیت دارد این است که ما باید گذشت زمان را به بچه‌ها یاد بدهیم            204

چطور می‌توانیم تمرکز خود را در مسائل روزانه افزایش دهیم؟__________ 205

کمبود توجه و تمرکز Attention Deficit Disorder)____________ 205

انسـان در هـر لحظه یـا حـال مـی‌تواند هفت خبر را در ذهـن خـود تجـزیه

و تحلیل کند_______________________________________ 206

 

فصل 10 

  پانزده دگرگونی در امر پرورش، تعلیم و

تربیت و امور اجتماعی، انسانی و آموزشی

 

 1- اخلاق و اصول اخلاقی به جای فرهنگ_______________________ 208

فرهنگ به زبان ساده، راه و روش زندگی است___________________ 209

نهاد خانواده، موسسه Institution)_________________________ 209

نهاد بهداشت و پزشکی، نهاد ورزشی، سرگرمی و تفریح Entertainment)__ 210

فـرهنگ از هـر کجا آمـاده بـاشد، نـوعـی بستگـی و وابستگی و از جانب دیگر

پیوستگی و همبستگی را موجب می‌شود_______________________ 210

فرهنگ وسیله‌ای در مسیر خوشبختی و سلامت روانی و موفقیت انسان است__ 211

امور و اصول اخلاقی در پنج اصل اساسی خلاصه می‌شوند___________ 212

عـدالت و انصـاف، واقعیت و حقیقت، محبت و عشـق، آزادی و آزادگی، حرمت

و حیثیت_________________________________________ 212

آگاهی، خودآگاهی Self Awarness)، خدا آگاهی_______________ 213

 2- محبت به جای قدرت________________________________ 215

قدرت، پیش بردن و یا رسیدن به هدف‌ها با وجود مخالفت دیگران می‌باشد__ 215

شما در محیط خانه قوانینی را می‌بینید که پشتوانه‌ای در مسیر تنبیه دارد___ 217

در گذشته پدر و مادر نقشی را بازی می‌کردند که همه دان و همه توان بودند_ 218

در دنیایی زندگی می‌کنیم که محبت اساس رابطه‌ی خانواده است_______ 219

محبت آغوش را باز می‌کند و موجب نوازش می‌شود________________ 220

پدر و مادر باید از هر فرصتی استفاده کنند که فـرزندشان حس خـود و نظرش

را بگوید و پرسش خود را مطرح کند_________________________ 220

می‌دانیم که در دنیای امروز، پدری و مادری، داشتن دو گوش شنواست، نه زبان گویا__ 221

قدرت هیچ جایگاهی به هیچ شکل و فرمی در خانه ندارد_____________ 222

قدرت یک توهم Illusion) است___________________________ 222

3- همکاری به جای اطاعت_______________________________ 222

در طول تاریخ پدر و مادر با وجود آنکه فرزندشان حرف آنها را نمی‌فهمید،

منتظر اجرای آن بودند_________________________________ 222

در شرایط فوق روابط محدود و بسته‌اند، نه باز___________________ 223

در شرایط فوق روابط جنبه‌ی تکرار دارد و به هیچ وجه نو و تازه نمی‌شود____ 223

در شرایط فوق، متأسفانه در زندگی خصوصی، وقتی که ما تشکیل

خانواده می‌دهیم، یا فقط فرمانده‌ایم یا فرمانبردار__________________ 224

در دنیای امروز جز از مسیر محبت و دوستی و همکاری،

کار دیگری پیش نمی‌رود________________________________ 227

4- مشورت به جای فرماندهی _____________________________ 228

مسئله فرماندهی در دو جا تقریباً اجباری است:

در جنگ و دیگری درباره‌ی کارهای مهم_______________________ 228

در محیط خانه هر موضوعی باید به مشورت گذاشته شود_____________ 229

اثرات مشورت کردن با فرزندان در محیط خانه__________________ 230

 5- نظم به جای زور___________________________________ 231

فداکاری و گذشت در کوتاه مدت، فداکاری و گذشت و تحمل دائمی______ 232

ایثار Pure pure giving)______________________________ 233

بچه را به خاطر این‌که غذا نخورده، بیدار نکنیم..._________________ 233

باید مواظب بود که زور را با نظم اشتباه نکنیم. ظلم را با عدل یکی نگیریم__ 234

 6- حرمت honour,Esteem) به جای احترام Respect)___________ 234

حــرمت بــه ایـن معناست کـه مــن و تــو هــر دو دارای پــوست روانـــی

 Psychological skin) هستیم___________________________ 236

 7- امنیت و اطمینان به جای ترس___________________________ 237

ترس Fear)، اضطراب Anxiety)، وحشت Phobia)______________ 237

بسـیاری از مـا با ایجاد تـرس و رعـب و اضطـراب و وحشـت در محیط خـانه،

محیط بدی را فراهم می‌کنیم_____________________________ 238

حمله هراس و وحشت Panic attack)_______________________ 239

وحشت درباره‌ی وحشت Panic disorder)___________________ 239

ترس و وحشت ریشه «دروغ و فریب» و «جنایت و خیانت» است_______ 240

 8- آزادی به جای کنترل________________________________ 240

متأسفانه با کنترل، ما کودکانمان را نادان و ناتوان نگه می‌داریم_________ 241

بسیاری از اوقات گفته می‌شود که ما آزادی رفت‌وآمد داریم____________ 242

هـدف از آزادی این نیست کـه فــرزندان را رها کنیم تــا هـر کاری که مایلند،

انجام دهند________________________________________ 242

اگـر آزادی در محیط خانه وجـود داشته باشد، کـودک آن را برای دیگران هم

خواهد خواست______________________________________ 243

 9- «آموختن» رفتار و کار خوب به جای «بازداشتن» کودک از رفتار و کار بد__________ 244

در دنیای امروز پرورش و تعلیم و تربیت مانند آموختن درست رانندگی و رعایت

قوانین و مقررات است__________________________________ 244

کودک و هیچ انسانی را نمی‌شود از کار بد بازداشت________________ 245

از کار بد بازداشتن کودک، مساوی است با انجام ندادن هیچ کاری________ 245

 10- همبستگی به جای وابستگی_____________________________ 247

مراحل هشت‌گانه‌ی رشد روابط انسانی در کودکی________________ 247

1- مرحله اول مرحله‌ی«همزیستی» یا یکی بودن Symbianic) است____ 247

2- مرحـله دوم کـه حـدود یـک سـالـگی اسـت، مـرحـله‌ی «چسبندگـی»

یا «دوخته شدن» است_________________________________ 248

3- مـرحـله سـوم کـه حـدود 3 سـالـگـی اسـت، مـرحـلـه « اعـتـیـاد »

یا Addiction) است__________________________________ 248

4- مرحـلـه چـهـارم کـه حـدود 5 سـالـگـی اسـت، مـرحـلـه‌ی «عادت»

یا Habit) است_____________________________________ 249

5- مرحـلـه پنـجـم کـه هـشـت سـالـگـی اسـت، مـرحـلـه «وابستـگـی»

یا Dependency) است________________________________ 249

6- مـرحـلـه شـشـم کـه بـیـن 8 تـا 12 سـالـگـی یـا 12 سـالـگی اسـت،

مرحله «جدایی و رهایی» است____________________________ 250

7- مـرحـلــه هـفـتـم کــه حــدود 18 ســالـگـی اتـفـاق مـی‌افـتــد،

مرحله‌ی استقلال و آزادی Independency) است________________ 251

8- مرحـله‌ی هشتم کـه بین 18 تا 22 سـالـگی است، مرحله‌ی همبستگی

 Interdependency) خواهد بود__________________________ 251

 11- تشویق یا تقویت Reinforcement) به جای تنبیه_______________ 253

انسان موجودی است که اشتباه می‌کند، زیرا موجود ناقصی است_________ 253

فـاجعه از اینجا شـروع مـی‌شـود کـه مــن و شــما «رفتـار» Behavior) را

با هویت و شخصیت یکی می‌دانیم__________________________ 254

امروزه می‌دانیم که تنبیه کار بدی است_______________________ 255

وقتی که بچه‌ها یکدیگر را مـی‌زنند، بدترین کار این است که ما بچـه‌ای را که

زده، تنبیه کنیم_____________________________________ 255

هر کس که باورش بر این است که من انسان بدی هستم، بیشتر بدی می‌کند_ 256

علت اصلـی گناه و جـرم در جوامع، باور مردم به این است که موجودات خوبی

نیستند__________________________________________ 256

12- شخص به جای شئ یا کالا یا متاع_________________________ 258

متأسفانه در طول تاریخ حتی مردان و پدران، مالک زنان و مادران بوده‌اند___ 258

تا آنجا پیش می‌رویم که خوابمان را می‌فروشیم و اتاق خواب می‌خریم_____ 260

پـدر و مـادر بـه خاطر اینکه فرزندی آورده‌اند، صاحب هیچ سهمی، هیچ حقی

و هیچ مزایایی نیستند_________________________________ 261

13- هدف به جای وسیله________________________________ 261

هیچ انسانـی در هیچ شـرایطی در پیشگاه هیچ مقامـی هرگز قرار نیست قربانی

شود حتی قرار نیست مورد آزار و اذیت قرار بگیرد_________________ 262

14- حقیقت به جای مصلحت______________________________ 263

متأســفانه بسـیاری از مـا بــاورمان چنین اســت کـه در محیط خـانه بـایـد

پنهان‌کاری کرد_____________________________________ 263

پسر 4 یا 5 ساله، آن زمان که شخص عزیزی را از دست می‌دهد، بهتر است که

از مرگ او باخبر شود__________________________________ 264

در خـانواده‌ای کـه بـراساس مصلحت و منفعت و ضــرورت حـرکت مـی‌کنند،

«شک و سوء‌ظن» و حالت‌های شدید وسواس به وجود می‌آید__________ 264 
 آن زمانی که ما حقیقت را قربانی می‌کنیم، جایی برای هیچ

موضوعی و مطلبی باقی نخواهد ماند_________________________ 264

15- خود بودن به جای خود نبودن___________________________ 266

بسیاری از اوقات شما پدران و مادرانی را می‌بینید که فرزندشان را می‌کِشند تا

به کلاس موسیقی ببرند..._______________________________ 266

فرد خودخواه از خودش، از دیگران و از زندگی متنفر است_____________ 267

کوشش پدر و مادر باید در این مسیر باشد که فرزندشان را کمک کنند تا بتواند

بهترین خودش باشد__________________________________ 268

 

فصل11 

  پنجاه مورد و موضوع مهمی که پدر و مادر باید

     در ارتباط با فرزندشان بشناسند و بدانند

 

 1- نیازمند بودن کودک________________________________ 269

احتیاجـات انسـان دوگـونـه‌اند: 1- احتیاجـات یـا نیـازهای مبتنـی بر کمبـود

 Deficiency Needs) 2- نیازهای مبتنی بر بودن Being Needs)____ 269

نیازمند بودن و مورد نیاز دیگران بودن یک احسـاس خـوب، انسانی و اخلاقی

است____________________________________________ 270

 2- ندانستن_______________________________________ 271

 3- نفهمیدن_______________________________________ 271

ما باید بدانیم وقتی که کودک نمی‌فهمد و او را سرزنش کنیم، دو اتفاق می‌افتد 271

 4- نتوانستن______________________________________ 272

روزی که فرزند ما نمی‌تواند، در بسیاری از موارد به خاطر این است که می‌داند،

اما طریقه پیاده کردن آگاهی خودش را ندارد____________________ 272

 5- فراموش کردن___________________________________ 273

کودکان به دلایل بسیاری فراموش می‌کنند و یا احتمالاً یاد نمی‌گیرند_____ 273

کـودک در بسیاری از مـوارد به خاطر اینکه هدف‌جو و هدف‌خواه است، به قبل

و بعد ماجرا کاری ندارد_________________________________ 274

 6- نخواستن______________________________________ 274

به صرف اینکه کاری خوب و درست است، اما فرزند ما حق دارد که نخواهد__ 274

 7- کنجکاو بودن____________________________________ 275

کودک را به هر نوع کنجکاوی باید تشویق کرد و هرگز او را باز نداشت_____ 275

 8- پرسیدن_______________________________________ 276

کـودک را نـه تنها بـرای سئوالش نباید سرزنش کرد، بلکه باید مورد تشویق و

حمایت قرار داد______________________________________ 276

وظیفه‌ی معلم این است که اگر پرسشی را پاسخ می‌دهد، ده‌ها سئوال تازه را در

ذهن کودک موجب شود________________________________ 277

 9- توجه خواستن (Attention)__________________________ 278

کودک با توجه شما به «اعتماد و اطمینان» می‌رسد________________ 278

 10- بیشتر خواستن__________________________________ 279

میل کودک به رشد، از خواستن او باید به دست بیاید، نه از وحشت نداشتنش 279

تنها کسانی حـریص و ناراضـی هستند کـه به موقع و در کـودکی نیازهای آنها

برآورده نشده است ___________________________________ 280

 11- متوسط بودن___________________________________ 281

پدر و مادر باید قبول کنند که فرزندشان را مانند فرزند دیگران بدانند_____ 281

پدر و مادرهایی که کوشش می‌کنند فرزندشان را بهتر و یا بهترین بدانند،

آسیب شدیدی می‌توانند به فرزندانشان بزنند____________________ 282

 12- حق انتخاب کردن________________________________ 282

حق انتخاب و اختیار است که به کودک اجازه می‌دهد در زندگی بیندیشد،

تصمیم بگیرد و مسئولیت تصمیم و پیامد رفتار خودش را قبول کند______ 282

ما باید به فرزندانمان اجازه بدهیم که خودشان انتخاب کنند و درگیر

فعالیت و کاری شوند که خودشان دوست دارند___________________ 283

 13- آغازگری و خلاقیت_______________________________ 283

به کـودک قـرار است این فرصت داده شود که برخی از کارها را برای اولین‌بار

انجام بدهد________________________________________ 283

بچه‌هایی هستند که به آشپزخانه می‌آیند و مایلند به شما کمک کنند، آنها را

آزاد بگذارید تا ..._____________________________________ 283

 14- رها نکردن، اصرار کردن و پافشاری کردن_________________ 284

کسـانی در زندگی توانسته‌اند به موقعیت‌هایی دسترسی پیدا کنند که هدف‌جو

و هدف‌خواه بوده‌اند___________________________________ 285

 15- فعال بودن و پویا بودن (Active & Dynamic)____________ 286

کودک باید از طریق حرکت بدن خود، حتی موجب رشد ذهن خودش بشود_ 286

متأسـفانه بسیاری از مـا بـه خاطـر قضـاوت دیگران و بـه خـاطـر اینکه نبـاید

هیچ‌کس آزرده شود، فرزندمان را به سکون و سکوت تشویق می‌کنیم______ 286

 16- تغییر کردن و دگرگونی خواستن_______________________ 288

بسیاری از بچه‌ها مـایل هستند کاری را که تابه‌حال انجام می‌دادند را دگرگون

کنند____________________________________________ 288

 17- تفاوت داشتن___________________________________ 288

انسان سالم به دنبال تفاوت‌‌ها و اختلاف‌ها است___________________ 289

 18- اشتباه کردن___________________________________ 290

بسیاری از مردم کار غلط و بد نمی‌کنند، فقط اشتباه می‌کنند__________ 290

تــرس از اشـتباه سبب مـی‌شود کـه انسـان‌ها تصـمیم نگیرنـد و یـا احتمـالاً

تصمیم‌هایشان را به موقع اجرا نکنند_________________________ 290

 19- شکست (Failure-Defeat)__________________________ 291

از کودکی باید بچه‌ها را با مفهوم شکست آشنا کرد_________________ 291

درگیر کـردن کـودکـان در ورزش بـزرگترین آمـوزش است، زیـرا در پـایـان

هر مسابقه 50% برنده و 50 % بازنده هستند____________________ 291

 20- بی‌جهت و بی‌هدف بودن____________________________ 292

بسیاری از اوقات فرزندان ما واقعاً نمی‌دانند که چه کار می‌خواهند بکنند____ 292

 21- بی‌حال و بی‌ حوصله بودن__________________________ 293

بـرخی از اوقات بچه‌ها حتی حـوصله شنیدن ندارند و علاقه‌ای به جواب گفتن

ندارند___________________________________________ 293

 22- بچه بودن_____________________________________ 294

کودک 3 ساله‌ی شما برخی از اوقات مایل است که یک ساله باشد_______ 294

 23- بزرگسال بودن (احساس بزرگسالی کردن)________________ 295

بچه‌‌ها در بسیاری از موارد مایل هستند که با آنها مانند بزرگسال رفتار شود__ 295

با توجه به سن کودک باید بسیار مواظب بود که چه چیزی را دوست دارد؟__ 295

چه اشکالی دارد شما پسر و دختر 6 و 7 ساله‌تان را به محل خرید ببرید ___ 296

در مواردی چه بهتر که پدر و مادر جایشان را با فرزندانشان عوض کنند____ 296

 24- حال بد داشتن___________________________________ 297

 25- «نه» گفتن_____________________________________ 297

حتی بهترین پدر و مادر 25 برابر بیشتر به فرزندانشان «نه» می‌گویند_____ 297

بسیاری از پدرها و مادرها تحمل یک «نه» را از جانب فرزندانشان ندارند___ 297

 26- «نه» شنیدن____________________________________ 298

باید به بچه‌ها گفت که شنیدن «نه» پایان دنیا نیست______________ 298

بسـیاری از بچه‌ها گـرفتار چنین تصـور و تـوهمـی هستند کـه «نــه» گفتـن

نشانه این است که ما را دوست ندارند________________________ 298

 27- درد و رنج کشیدن________________________________ 299

درد و رنج به عنوان پاداش (Alternative)_____________________ 299

درد و رنج مشروع (Legitimate Pain and Suffering)___________ 300

آستانه درد و رنج کشیدن در بچه‌ها باید افزایش پیدا کند____________ 300

 28- حیا_________________________________________ 301

شرم سالم (Healthy Shame) و یا کمرویی (Shyness)___________ 301

شرم و خجالت (Toxic Shame) یا شرم مسموم_________________ 301

ریشه‌ی اصلی اعتیاد (Addiction)، «شرم و خجالت» است___________ 301

ما باید به فـرزندانمان حیا بدهیم، خط و مـرزشان را بدانند امـا بـه درونشـان

شرم و خجالت راه ندهیم________________________________ 302

 29- ترسیدن______________________________________ 302

انسان می‌تواند بترسد، اما انسان قرار نیست که گرفتار اضطراب و وحشت شود_ 302

پــدر و مــادر هـرگز نبایـد بــه فــرزندشان بگویند کــه: «چرا می‌ترسی؟» یا

«دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد» _________________________ 303

 30- غمگین بودن____________________________________ 303

بچه‌ها را باید برای گریه آزاد گذاشت_________________________ 304

گریه نشانه‌ی سلامت روانی و ارتباط عمیق یک فرد با خودش و با دیگران است 304

31- خشمگین شدن___________________________________ 305

عصبانیت (Aggression)، خشم (Anger)____________________ 305

شخصیت عصبی (Neurotic Personality)___________________ 305

خشـم کـودک هیچ اشکالی ندارد. مهم این است که به عصبانیت یعنی رفتار و

واکنش تند منجر نشود_________________________________ 305

وقتی کودک خشمگین است، تنها دو کار را باید از او خواست که انجام ندهد_ 305

32- داشتن محیط خلوت و ساکت در زندگی___________________ 306

33- لذت (Pleasure) و حضّ و کیف (Enjoyment)_____________ 307

34- شادی و خنده___________________________________ 308

همان‌گونه که مطالعه بچه را نباید برهم زد، هرگز شادی و خنده‌ی کـودک را

با هیچ ضرورت دیگری نباید معاوضه کرد______________________ 308

35- خواب و استراحت________________________________ 309

36- آرامش_______________________________________ 310

اگر در محیط مدرسه چه دبستان و چه دبیرستان بچه‌ها

لباس خاصی می‌پوشند، باید با چنین کاری موافقت کنیم____________ 310

37- نبودن و یا نیامدن با خانواده_________________________ 311

38- جدا شدن از خانه_________________________________ 313

39- راز و سِر داشتن_________________________________ 313

40- دوست داشتن___________________________________ 314

باید به فرزندانمان این فرصت را بدهیم که حتی کسانی را که دوست نداریم،

دوست داشته باشند___________________________________ 314

41- دوست نداشتن__________________________________ 315

فــرزندان ما بی‌دلیل و با دلیل، به بهانه و یا بی‌بهانه‌ای، بـرخی از اوقات افراد یا

کاری را دوست ندارند__________________________________ 315

42- وفادار ماندن____________________________________ 316

در خـانواده‌ای کـه مهر و محبتـی و یـا ارتباطی وجود نداشته باشد، این خطر

وجود دارد که بچه‌‌ها به سمت دیگری کشیده شوند________________ 316

43- اطمینان کردن___________________________________ 317

بـا وجود آنکه ممکن است در اطمینان کـردن، بـازی و فـریب و تقلبـی بـاشد،

ولی بچه‌ها را باید آزاد گذاشت_____________________________ 317

44- پذیرش خطر و ریسک______________________________ 318

45- مسئولیت______________________________________ 319

46- محبت و خدمت__________________________________ 319

47- آزادی خواستن__________________________________ 320

48- استقلال خواستن_________________________________ 320

49- خودکفا بودن (Self-Sufficient) ______________________ 321

خودکفایی با بی‌نیازی متفاوت است__________________________ 322

50- پذیرش جنسیت          322‌  

 

 

 

فصل 4تغییرات ودگرگونی های مادر در دوران بارداری

 شش ماه قبل از تصمیم برای داشتن فرزند، باید امور و اصولی رعایت شود_____ 59

1- عوامل ارثی______________________________________ 59

2- عوامل محیطی____________________________________ 59

3- مادر باید از یک معاینه دقیقه پزشکی بهره‌مند شود______________ 60

بیماری‌های ویروسی حتماً باید چک شود______________________ 60

بیماری‌های مزمن مانند قند، سل و سرطان و هِرپِس حتما باید چک شود___ 60

بیماری‌های جنسی یا مقاربتی می‌تواند مسئله آفرین باشد____________ 60

بیماری روانی و اسکیزوفرنی باید چک شود_____________________ 61

بیماری افسردگی و اضطراب را باید زیر نظر داشت_________________ 61

شش ماه قبل از داشتن فرزند، قرص حاملگی متوقف شود_____________ 61

پدر و مادر باید به وزن مناسب خودشان برسند__________________ 61

مادر و پدر باید همه واکسن‌ها را زده باشند_____________________ 62

به آخر رساندن کار دندانپزشکی شش ماه قبل از حاملگی____________ 62

استفاده از هرگونه ماده مخدر یا سیگار یا مشروب باید متوقف شود_______ 62

استفاده از قرص‌های رژیمی می‌تواند خطرناک باشد________________ 62

مصرف مقدار مناسب اسیدفولیک 3 ماه قبل از داشتن فرزندحاملگی)______ 62

تغذیه مناسب و رعایت اصول بهداشتی اهمیت بسیار دارد____________ 63

ورزش به اندازه یا ورزشی که بتواند سلامت روانی و تعادل را برقرار کند____ 63

 چه ماهی برای تولد فرزند مناسب‌تر است؟_______________________ 63

 تعیین جنسیت فرزند___________________________________ 64

 امتیاز زن یا مرد پسر یا دختر) نسبت به یکدیگر____________________ 66

مردان امتیازی نسبت به زنان ندارند_________________________ 66

متأسفانه در محافل و مجالس می‌بینیم که گفته می‌شود: «مادرشوهریم»___ 67

 

     تغذیه‌ی متعادل، متوازن و کامل___________________________ 68

 تأثیر آب و هوا، حمام رفتن، سونوگرافی در بارداری______________ 70

 سفر با هواپیما، اتومبیل و کشتی در دوران بارداری_______________ 71

سفر با هواپیما______________________________________ 71

سفر با اتومبیل______________________________________ 72

سفر با کشتی_______________________________________ 73

 مصرف داروها در دوران بارداری__________________________ 73

حتماً در خصوص داروها یک زن باید با پزشک خودش صحبت کند______ 73

مواد مخدر از هر نوع، مشروب و سیگار بدون تردید ویرانگر هستند_______ 73

عقب‌افتادگی ذهنی Retardation)_________________________ 74

 آرامش و امنیت محیط خانه در دوران بارداری__________________ 75

 کار و ورزش کردن در دوران بارداری________________________ 76

 دگرگونی‌های مادر در دوران حاملگی_______________________ 76

جوش‌های کوچکی برروی بدن و صورت پیدا می‌شوند_______________ 77

حالت سرگیجه‌ داشتن و حالتی شبیه آن را مادر می‌تواند داشته باشد_____ 77

احتمال تنگی نفس وجود دارد_____________________________ 77

احتمال افتادن فشار خون وجود دارد_________________________ 77

حالت خواب آلودگی مادر، جنبه دیگر زندگی اوست________________ 78

نکته‌ای که اهمیت ویژه‌ای دارد، بوی بدن است___________________ 78

حالت ویار یا خواستن چیزهایی که معمولاً پیدا می‌شود______________ 79

خطر «مسمومیت حاملگی»، خطر دوران بارداری است_______________ 79

 شرایط و حالات جنین در شکم مادر___________________________ 80

دوقلو یا چندقلویی-هم شکمان یکسان Identical Twin)___________ 80

رویان Embryo)____________________________________ 81

جنین Fetus)______________________________________ 82

مراحل و شرایط تکاملی رویان و جنین در شکم مادر______________ 82

رشد مغز و سیستم عصبی یا سلسله اعصاب در رویان و جنین__________ 84

دوران بحرانی Critical Period) در مغز انسان________________ 86

مغز یک کودک 2 ساله و ظرفیت و توان او مساوی بزرگسالی اوست_______ 86

مغز انسان فقط چند درصدش کار می‌کند! _____________________ 87

مغز انسان به دوگونه می‌تواند فعالیت کند______________________ 87

هر دو طرف مغز کودک تا حدود 5 سالگی در همه زمینه‌ها درگیر هستند___ 89

تفاوت کاملاً بارز و آشکار در فعالیت‌های پسر و دختر از 4 ماهگی به بعد____ 90

زنان دراستفاده از همه مغز برای تخیل و تصور سازنده و مفید، برتری دارند__ 91

تفکر، تعقل و اندیشه Thinking)__________________________ 91

توانایی دختر از نظر هوش، موجب توانایی او از نظر روانی و کلامی می‌شود___ 92

کودک جنین) از حدود 5 ماهگی، به صدا پاسخ می‌دهد______________ 93

کودک به محض تولد، با بو و طعم ارتباط برقرار می‌کند______________ 93

ارتباطات ویژه‌ی کودک از نظر حسی و لمسی از دوران جنینی__________ 93

 چشم و بینایی کودک___________________________________ 94

 تأثیر حالات و ویژگی‌های روانی مادر از نظر فیزیکی و روانی بر روی جنین____ 95

اگر مادر، خشمگین یا غمگین است، خشم و غم برخلاف تصور به کودک منتقل

نمی‌شود__________________________________________ 95

 کودکان نارس______________________________________ 96

دلایلی که کودکان نارس متولد می‌شوند______________________ 96

 عمل سزارین یا زایمان طبیعی؟_____________________________ 98

فرصت بسیار مغتنم برای دو مورد در تولد عادی و طبیعی کودک________ 98

کود&

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید

کالاهای مرتبط

تازه‎های وبلاگ